انتخاب مناسب ترین رادیاتور

طبق برآورد ما بیش از ۲۸ تولید کننده رادیاتور با برندهای مختلف در ایران وجود دارد که تعدادی از آن بسیار شناخته شده و تعدادی از آنها تولیداتی مختص به یک بازار خاص را دارا می‌باشند. اما بین این همه تنوع و عرضه انتخاب کدام مناسب است؟
جواب سؤال و پیدا کردن راه حل با در نظر گرفتن چند نکته قابل حل است.

بدیهی‌ترین و اولین پارامتر ظاهر رادیاتور است که کاملاً به سلیقه‌ی افراد بستگی دارد. بعضی رادیاتورهای چدنی قدیمی را می‌پسندند, برای فضا سازی های نوستالژیک و هنری و بانوان خانه دار  رادیاتورهای قوس دار را می‌پسندند و بعضی هم رادیاتورهایی با ظاهر کلاسیک و شیک را انتخاب می‌کنند. دسته‌ای هم هستند که جدا از ظاهر فقط به دنبال کیفیت و یا استحکام رادیاتور هستند.

در اروپا تفکیک استفاده از رادیاتور به خاطر مصرف انرژی و هزینه‌های جاری کمی با ایران تفاوت دارد. آنها ترجیح می‌دهند محصولی با هزینه‌ی تمام شده‌ی بیشتری خریداری کنند اما در عوض هزینه‌های ماهانه‌ی جاری را کاهش دهند.

انتخاب مناسب ترین رادیاتور


به همین دلیل اروپایی‌ها بخصوص ایتالیایی‌ها که مهد و مرکز تولید سیستم‌های گرمایشی هستند در انتخاب رادیاتور از رادیاتورهای آلومینیومی که اکثراً با روش اکستروژن دایکاست و دایکاست تولید در ارتفاع آکس ۸۰۰ یا همان ۸۰ سانتیمتر (فاصله‌ی بین ۲ لولی آب پایین و بالا) استفاده می‌کنند، در حالی که در کشور ما به دلیل هزینه‌ی پایین‌تر انرژی نسبت به اروپا بیشتر فروش‌ها روی مدل دایکاست در سایز ۵۰ سانتیمتر استفاده می‌شود و البته رادیاتورهای پانلی هم در بین سازندگان دارای محبوبیت شدند.

خوشبختانه چند سالی می‌شود که به لطف فرهنگ سازی شرکت‌ها و فروشندگان با علم صنف تأسیسات بازدهی رادیاتور بر حسب کیلوکالری برای مشتریان هم با اهمیت شده و توی انتخاب‌ها به این نکته هم دقت می‌کنند. خریداران باید به این آگاهی برسند که معیار خرید رادیاتور تعداد پره نیست بلکه میزان کیلوکالری مورد نیاز است.

اگر اتاقی با متراژ ۲۰ متر داشته باشیم تجهیز کردن با معیار تعداد پره اشتباه است. اول باید محاسبه کنیم این اتاق چه میزان از کیلوکالری نیاز دارد برای گرمایش و سپس به انتخاب رادیاتور مناسب فکر کنیم.

اولین موردی که باید بدونیم شرایط اقلیمی محل ساختمان می‌باشد.

شرایط بسیاری برای محاسبه درست دخیل است مانند: هواي بیرونی، آثار خورشید، حرارت و رطوبت درونی، کاربری و وضعیت عملیات ساختمان و بسیاری عوامل دیگر می‌باشد. اما جدا از این‌ها شرایط اقلیمی مهم‌ترین پارامتر برای محاسبه‌ی بار حرارتی می‌باشد.

استان‌های گرمسیر  به ازای هر متر مربع حدود ۸۰ كیلو کالری بر ساعت (کرمان، یزد، خوزستان)

استان‌های معتدل به ازای هر متر مربع   حدود ۱۲۰ کیلو کالری بر ساعت (تهران، اصفهان، كرج)

استان‌های سردسیر به ازای هر متر مربع حدود 150 کیلو کالری بر ساعت (اردبیل، آذربایجان، كردستان)

ساده‌ترین معادله برای به دست آوردن میزان رادیاتور مورد نیاز بدین شکل می‌باشد:

با این فرمول ساده می‌توان سنجید چه میزان پره و کیلوکالری برای فضای اتاق مورد نیاز است.

مثالی می‌زنیم.

برای اتاق ۲۰ متری در میان شهر تهران چه میزان کیلوکالری انرژی و چند پره رادیاتور نیاز است؟
( با فرض بر اینکه ۲ مدل رادیاتور موجود یکی ۱۲۰ کیلوکالری هر پره و دیگری ۱۴۵ کیلوکالری هر پره بازدهی دارد)

۲۰ ضرب در ۱۲۰ = ۲۴۰۰ کیلوکالری

حال تعداد پره را با توجه به ۲ مدل رادیاتور محاسبه می‌کنیم

۲۴۰۰ تقسیم بر ۱۲۰ کیلوکالری هر پره = ۲۰ پره

۲۴۰۰ تقسیم بر ۱۴۵ کیلوکالری هر پره = ۱۶٫۵۵۱۷  که رند می‌کنیم به سمت بالا معادل ۱۷ پره

حال اگر واحد در طبقه اول یا آخر باشد با توجه به سرمایی که از زمین یا پشت بام دریافت می‌کند این عدد را به علاوه ۲۰% ضریب اطمینان می‌کنیم که به ترتیب می‌شود: حدوداً ۲۴ و ۲۰ پره.

با این فرمول ساده می‌توان به راحتی میزان کیلوکالری و پره مورد نظر برای تمامی اتاق‌ها و فضاها را محاسبه کرد و در آخر بد نیست که در مورد قیمت خریدی که مشتریان هم پرداخت می‌کنند توضیحی ارائه دهیم:

مشتریان و خریداران عزیز به این نکته توجه داشته باشند که مبنا, قیمت پره نیست بلکه قیمت هر کیلوکالری است که در ازای آن پرداخت وجه دارید بدین شکل که اگر رادیاتوری ۱۴۰ کیلوکالری بازدهی دارد با قیمت ۲۰ هزار تومان و رادیاتور دیگری ۱۲۵ کیلوکالری بازدهی در هر پره دارد با قیمت ۱۸ هزار تومان نتیجه‌ی حاصله می‌شود

۲۰۰۰۰ تقسیم بر ۱۴۰ =   ۱۴۲ تومان  (حدوداً)

۱۸۰۰۰ تقسیم بر ۱۲۰ = ۱۵۰ تومان

پس می‌بینیم که در نگاه اول رادیاتور اول گرانتر است اما درواقع برعکس می‌باشد و شما هر کیلوکالری را در ازای پرداخت ۱۴۲ تومان در یافت می‌کنید که مقایسه با رادیاتور دومی ۸ تومان ارزان‌تر می‌باشد.